Key trend
2
Nieuwsmijden blijft toenemen
Ook in 2022 blijft nieuwsmijden een actueel thema. Dit jaar zag naast een initiële nieuwshonger, die zich uit in een verhoogde frequentie aan nieuwsgebruik, ook een groei aan nieuwsmijders. Een schijnbare paradox die we eerder op deze website hebben toegelicht.
Het aantal nieuwsgebruikers dat aangeeft occasioneel tot vaak nieuws te mijden neemt sinds 2017 verder toe tot zo’n 31%, en zo’n 64% van de bevraagde respondenten in Vlaanderen geeft aan soms tot vaak nieuws te mijden.
Vooral laag- en middenopgeleiden alsook jongere leeftijdsgroepen blijken net wat vaker dan anderen het nieuws te mijden. Een resultaat dat mogelijk verband houdt met de blijvende sociale stratificatie van nieuwsgebruik, die zich uit in een overrepresentatie van het panoramisch nieuwsrepertoire onder hoger opgeleiden. Lager- en middenopgeleiden gebruikten dus al minder vaak, en sporadischer nieuws dan hoger opgeleiden, waardoor bij deze groepen kortstondige momenten van nieuwsmijden mogelijk ook vaker voorkomen.
Wanneer we kijken naar de hoofdredenen waarom sommige Vlamingen ervoor kiezen het nieuws te mijden, komt vooral een teveel aan en de negativiteit van nieuws naar voren. Zo’n 47% van de bevraagde Vlamingen geeft aan een teveel aan nieuws over politiek en corona hen noopt tot nieuwsmijden. Daarnaast geeft zo’n 38% van de bevraagde Vlamingen aan dat het nieuws een negatieve impact heeft op hun gemoedstoestand. Beide betreffen factoren die ook eerder in onderzoek naar nieuwsmijden tijdens de pandemie naar voren kwamen.
Wanneer we kijken naar de categorieën “vaak”, “soms”, en “occasioneel” nieuwsmijden tonen zich ook hier interessante verschillen. Voor occasionele nieuwsmijders zijn de negativiteit van nieuws en een overvloed aan berichtgeving over politiek en COVID-19 de belangrijkste factoren die hun nopen tot nieuwsmijden. Voor frequente nieuwsmijders ligt dat dan weer anders. Voor deze gebruikers is een gebrek aan vertrouwen in het nieuws de op twee na belangrijkste factor om nieuws te mijden, wat duidt op een dieper liggend en structureel probleem dat ervoor zorgt dat deze gebruikers zich wegkeren van het nieuws.