Key trend
3
Nieuwsconsumptie is sterk persoonlijk gemotiveerd
De belangrijkste drijfveren voor de Vlaming om op de hoogte te blijven van het nieuws zijn in de eerste plaats het persoonlijk belang en het nut, alsook een goede manier om zaken bij te leren.
Wat zijn de voornaamste motivaties voor de Vlaamse respondenten om nieuws te raadplegen? Ze zijn vooral op zoek naar nieuws dat enig persoonlijk belang en nut heeft (47%). Het nieuws dient dus relevant te zijn voor en/of gerelateerd aan het dagelijkse leven van de nieuwsgebruiker. Het verkrijgen van informatie waarvan ze iets bijleren en/of achtergrond krijgen bij gebeurtenissen en maatschappelijke kwesties is voor ongeveer een derde van de Vlaamse respondenten een belangrijke reden en komt daarmee op een tweede plaats. Verder zien we dat nieuws raadplegen ook een sociaal doel heeft, en nieuwsgebruikers een onderwerp biedt om over te praten met familie, vrienden en collega’s. Een resultaat dat we ook gereflecteerd zien in hoe Vlamingen participeren aan nieuws. Daarnaast leeft bij een aanzienlijk deel van de Vlaamse respondenten (28%) ook een burgerplicht om op de hoogte te blijven van wat er in de wereld gebeurt. Deze nieuwsgebruikers vinden het dus enigszins hun ‘taak’ om geïnformeerd te zijn over wat er aan de hand is in hun directe omgeving en de rest van de wereld. Belangrijk hierbij te vermelden is dat elke respondent maximaal 3 antwoordmogelijkheden mag aanduiden.
Bij de jongere generaties zien we dat nieuws raadplegen minder als een verplichting aanvoelt in vergelijking met de oudere Vlaamse respondenten. Deze jongeren vinden het nieuws eerder een goede manier om zaken bij te leren, én opmerkelijk toch ook duidelijk meer dan de oudere generaties een zekere vorm van entertainment en plezier omvatten.
Kijken we naar de andere uitsplitsingen is het opvallend dat Vlaamse respondenten met een hoog inkomen en hoogopgeleiden duidelijk in grotere getallen de motivaties aanduiden dan de Vlaamse respondenten met een laag inkomen en/of lage opleiding. Laagopgeleiden en lage inkomens duiden vaker ‘Weet ik niet’ en ‘Geen van deze’ aan. Dit kan enerzijds wijzen op een lagere motivatie om nieuws te raadplegen, gezien bij deze gebruikers de interesse in nieuws ook vaak wat lager ligt dan bij andere gebruikers. Anderzijds kunnen ze andere drijfveren hebben om al dan niet nieuws te consumeren die niet in deze lijst zijn opgenomen.
Werpen we een blik op de uitsplitsingen volgens politieke voorkeur, dan tonen zich sterke verschillen tussen de respondenten die zich politiek links oriënteren, en diegenen die zich politiek rechts oriënteren. De enige uitzondering hierop is de stelling dat nieuws vermakelijk en leuk is, welke vaker gedeeld wordt door rechtse nieuwsgebruikers.