Key trend
6
Meer aandacht voor nieuwsmerken dan voor journalisten
Vlaamse nieuwsgebruikers besteden duidelijk meer aandacht aan specifieke nieuwsmerken dan aan specifieke journalisten of commentatoren tijdens het zoeken naar online nieuws.
Tijdens het raadplegen van online nieuws zou het belang van de bron van een nieuwsbericht naar de achtergrond kunnen verdwijnen. Ook onze data tonen dat iets meer dan een derde van de Vlaamse respondenten niet weet waar zij het meeste aandacht aan besteden bij het zoeken naar online nieuws (35%). We zien echter dat de bevraagde Vlamingen toch vooral oog hebben voor de specifieke nieuwsmerken boven nieuwsberichten (45%). Dat onderschrijft een Vlaams nieuwslandschap met herkenbare, en mogelijk ook sterke merken. Een kleine minderheid (9%) van de Vlaamse respondenten besteedt eerder aandacht aan de journalist of commentator die het nieuwsbericht brengt of geschreven heeft.
De verschillen tussen leeftijdsgroepen zijn eerder beperkt, al zien we wel dat de jongere generaties meer ‘Ik weet het niet’ aanduiden. Sociale media spelen bij de nieuwsconsumptie van deze jongeren een vooraanstaande rol. De aandacht voor de bron van een nieuwsbericht vervaagt mogelijk bij het scrollen door een feed waar nieuwsberichten afgewisseld of zelfs ondergesneeuwd worden door andere inhoud. Hetzelfde zien we bij de Vlaamse respondenten met een lager inkomen en de laagopgeleiden.
De data van de Waalse steekproef tonen een opmerkelijk ander verhaal. De Waalse respondenten besteden bij het zoeken naar online nieuws meer aandacht aan specifieke journalisten en commentatoren (26%) dan aan specifieke nieuwsmerken (25%). Een mogelijke verklaring kunnen we vinden in de toch wel grote verschillen in mediacultuur tussen het noorden en zuiden van ons land.