Key trend
7
Steeds meer jongvolwassenen betalen voor online nieuws
Betalen voor online nieuws kent geen terugval zoals in verschillende andere landen. Jongvolwassenen zijn de drijvende kracht achter de toenemende bereidheid tot betalen voor online nieuws.
Toen bleek dat de COVID-19 pandemie gepaard ging met een piek in betalend nieuwsgebruik, de zogenaamde ‘COVID-bump', werd meteen de vraag gesteld of dat na de pandemie zou aanhouden. In Vlaanderen lijkt dat alvast het geval te zijn. 18% (+2 procentpunten) van de Vlaamse respondenten heeft het afgelopen jaar betaald voor online nieuws. Nog reden voor optimisme: de jongste generatie neemt het voortouw in betalen voor online nieuws, net de generatie die geacht wordt moeilijk daartoe overtuigd te krijgen.
Binnen de 18 tot 24-jarigen geeft 28% (gestegen van 21% in 2021) van de respondenten aan afgelopen jaar betaald te hebben voor online nieuws, wat meteen goed is voor het hoogste percentage van betalende nieuwsgebruikers van alle leeftijdscategorieën. Kijken we nog iets verder terug in de tijd, dan zien we dat het aantal jongvolwassenen dat betaalt voor online nieuws gestaag is blijven groeien sinds 2017 (10%).
Toch is ook voorzichtigheid geboden. Zo tekenen we een opvallende daling op van 28% naar 22% bij de 25 tot 34-jarigen die aangeven het afgelopen jaar betaald te hebben voor online nieuws. Misschien gaat het hier om een leeftijdsgroep die de energiecrisis van de laatste maanden het meest voelt en knipt in minder essentiële uitgaven zoals nieuwsabonnementen. Ook zien we dat in de oudere leeftijdscategorieën de groei qua betalingsbereidheid voor nieuws stagneert, wat misschien te wijten is aan het feit dat deze groepen nog meer gebruik maken van – en hun gading vinden in– offline nieuwsbronnen.
Opvallend dit jaar is wel dat het aandeel betalende nieuwsgebruikers gelijker verdeeld is over inkomenscategorieën. In 2021 werd een merkbaar verschil opgetekend tussen het aantal nieuwsgebruikers dat betaald had voor nieuws onder Vlamingen met een laag (10%), een gemiddeld (18%) en een hoog (25%) inkomen. In 2022 lijkt dat sterk uitgevlakt, met 18% met een laag en een gemiddeld inkomen en 21% met een hoog inkomen, die in het afgelopen jaar betaald hebben voor online nieuws.