Key trend
3
Lage prijzen lokken abonnees, kwaliteitsvolle content houdt ze vast
Vlaamse nieuwsgebruikers overtuigen om te betalen voor online nieuws blijft moeilijk. Enkel een aanzienlijke prijsverlaging overtuigt respondenten om te betalen. Maar als ze eenmaal betalen, is het kwalitatief hoogstaande en onderscheidende inhoud die hen overtuigt om te blijven betalen voor nieuws.
Een cruciale vraag voor commerciële nieuwsorganisaties blijft: hoe kunnen ze gebruikers overtuigen om te betalen voor hun content? Het zetten van de juiste prijs - of vanuit het perspectief van de gebruiker een lage prijs - lijkt de enige manier om betalingsbereidheid te stimuleren. Andere mogelijke motivaties zijn het betalen van één vaste prijs voor toegang tot meerdere nieuwswebsites (17%) en het verminderen van advertenties of ze zelfs niet meer tonen (12%). Deze motivaties oefenen dus extra druk uit op commerciële nieuwsorganisaties, die vaak al in een financieel precaire omgeving opereren, om hun prijzen te verlagen. Tegemoetkomen aan de eisen van niet-betalers kan op korte termijn winst opleveren, maar kan de financiële duurzaamheid op langere termijn in gevaar brengen. Bovendien geeft een ontluisterende 43% van de respondenten aan dat geen van de voorgestelde opties hen zou overtuigen om te betalen voor online nieuws - exact het gemiddelde van de 20 landen in het DNR waar betalen voor online nieuws het meest ingeburgerd is.
Er zijn geen significante verschillen tussen de jongere (onder de 35 jaar) en oudere (boven de 35 jaar) Vlaamse nieuwsgebruikers. Jongere generaties vinden de prijs echter nog belangrijker en tonen meer interesse in abonnementen die toegang geven tot meerdere merken alsook meerdere gebruikers toegang geven. Dit biedt hun meer waar voor hun geld. Jongere generaties gaven ook aan dat ze meer bereid zouden zijn om te betalen voor online nieuws als de inhoud interessanter of relevanter was, een onderwerp dat we verder bespreken in Trend 7.
De Vlaamse nieuwsgebruikers die wel betalen voor online nieuws doen dit vanwege de betere kwaliteit die ze krijgen in vergelijking met gratis bronnen (34%), de gebruiksvriendelijke website of app (30%), en exclusieve of onderscheidende content die ze nergens anders kunnen krijgen (29%). Een nieuwsorganisatie kan de loyaliteit van abonnees dus bevorderen door hoogwaardige, onderscheidende content te leveren op een gebruiksvriendelijk platform. De op drie na meest voorkomende reden om te betalen voor online nieuws is het aangeboden krijgen van een goede deal of proefperiode (26%). Zowel betalende als niet-betalende nieuwsgebruikers zijn het erover eens dat de (lage) prijs een belangrijke factor is in hun beslissing om een abonnement te nemen en/of te behouden.
Kortom, inhoud van hoge kwaliteit behoudt abonnees, terwijl lagere prijzen de voornaamste (en mogelijk enige) manier lijkt te zijn om niet-betalende gebruikers aan te moedigen om te betalen.