Key trend
2
Betalen voor online nieuws bereikt plafond
De pandemie ging gepaard met een toename in het betalen voor online nieuws, maar in 2023 zien we opnieuw dat het betalen zakt naar het niveau van voor de pandemie. Hebben we een plafond bereikt in het betalen voor online nieuws?
Jarenlang bleef het aandeel Vlaamse nieuwsgebruikers dat betaalt voor online nieuws stabiel rond de 12%. In 2021 en 2022 zagen we echter een significante stijging, toen bijna 1 op 6 Vlaamse nieuwsgebruikers betaalde voor online nieuws. Deze stijging, ook wel COVID-bump genoemd, weerspiegelde een wereldwijde trend. Tijdens de pandemie waren nieuwsgebruikers op zoek naar en bereid om te betalen voor betrouwbaar, kwalitatief nieuws over COVID-19 en aanverwante onderwerpen.
In 2023 daalt het percentage Vlaamse nieuwsgebruikers dat betaalt voor online nieuws tot 16%. De uitdagende economische omstandigheden waarmee we vandaag geconfronteerd worden, zouden dit deels kunnen verklaren. Het is dan ook niet verwonderlijk dat 75% van de Vlamingen aangeeft het afgelopen jaar te zijn getroffen door een stijging van de kosten in levensonderhoud.
Wanneer Vlaamse nieuwsgebruikers beslissen om te betalen voor online nieuws, blijven abonnementen hun meest gekozen betalingsvorm. Net als de voorbije jaren zijn de meeste Vlaamse nieuwsgebruikers geabonneerd op slechts één (online) nieuwsmerk. Het is opmerkelijk dat het aandeel nieuwsgebruikers met meerdere nieuwsabonnementen sterk is gedaald: het percentage Vlamingen met twee of meer abonnementen daalde van 23% in 2022 naar 15% in 2023. Gezien de huidige economische omstandigheden twijfelen velen of ze hun abonnement(en) moeten behouden. 28% van de Vlaamse nieuwsabonnees heronderhandelde of zei zijn online nieuwsabonnement(en) op in het afgelopen jaar. Hoewel er een lichte algemene daling is in betalen voor online nieuws, komt de churn dus vooral voor in het aantal abonnementen.
De trend van dalende betalingen voor online nieuws is echter niet voor alle leeftijdsgroepen hetzelfde. De jongste respondenten (18 tot 24 jaar) gaven aan hun abonnement(en) het vaakst te heroverwegen en zelfs op te zeggen. Aan de andere kant blijven Millennials (25 tot 35 jaar) het voortouw nemen, met 1 op 5 die betaalt voor online nieuws.
Ongeveer 16% van de Vlaamse nieuwsgebruikers betaalt momenteel voor online nieuws, iets onder het gemiddelde van 17% in Westerse landen. Hoewel het Vlaamse gemiddelde beduidend lager is dan dat van Noorwegen (39%) en Zweden (33%), blijft Vlaanderen buurlanden Duitsland (11%) en Frankrijk (11%) voor. De prangende vraag is dan ook of de kleine daling in het betalen voor nieuws in Vlaanderen een tijdelijke trend is veroorzaakt door economische onrust of dat een plafond is bereikt in het betalen voor online nieuws.