Key trend
9
Meeste nieuwsgebruikers vinden nieuwsmedia politiek gelijklopend
Vlaamse nieuwsmerken worden niet als politiek uiteenlopend gezien, al merken we verschillen in gebruik tussen links- en rechts-georiënteerde nieuwsgebruikers.
De meeste Vlaamse respondenten (55%) vinden dat nieuwsmedia politiek dicht bij elkaar staan in plaats van ver uit elkaar (26%). Hoewel een duidelijke meerderheid van de Vlaamse respondenten het nieuwslandschap in het algemeen niet als gepolariseerd beschouwt, lijken bepaalde nieuwssectoren politiek meer gedifferentieerd. Nieuwsgebruikers die voornamelijk gebruik maken van gedrukte nieuwsbronnen ervaren meer polarisatie in het nieuwslandschap dan anderen, wat mogelijk wijst op de erfenis van een krantenmarkt die tot ver in de 20e eeuw sterk verzuild was.
Hoewel nieuwsgebruikers het nieuwslandschap niet noodzakelijk als gepolariseerd ervaren, worden sommige nieuwsmerken vaker geraadpleegd door nieuwsgebruikers aan een bepaalde kant van het politieke spectrum. Het online platform van de publieke omroep VRT NWS wordt vaker door links- (52%) dan door rechts-georiënteerde (35%) nieuwsgebruikers geraadpleegd, terwijl de website van het commerciële nieuwsmerk HLN en de commerciële omroep VTM populairder zijn bij rechts- (HLN.be: 55%; VTM: 50%) dan bij links-georiënteerde (HLN.be: 35%; VTM: 31%) nieuwsgebruikers. Het Vlaamse nieuwslandschap blijkt dus toch gekenmerkt door politieke breuklijnen in het vertrouwen in en het gebruik van nieuws. Dat kwam al even aan bod in key trend 5. Daaruit blijkt dat rechts-georiënteerde nieuwsgebruikers aan de ene kant meer wantrouwen vertonen in nieuwsmerken, terwijl linkse nieuwsgebruikers aan de andere kant eerder wantrouwen vertonen tegenover commerciële nieuwsmerken.