Key trend
9
Gebruikers temmen algoritmes om betrouwbare en diverse inhoud te krijgen
Bijna de helft van de Vlaamse nieuwsgebruikers probeert hun gepersonaliseerde nieuwsfeed te controleren door bewust profielen te (ont)volgen, blokkeren of andere instellingen te wijzigen. Voornamelijk om een betrouwbaarder aanbod en meer diverse standpunten te verkrijgen.
Nu een groot deel van de huidige nieuwspraktijken via algoritmisch gedreven platformen plaatsgrijpt, ging het Digital News Report dit jaar na hoe nieuwsgebruikers zich verhouden te opzichte van algoritmisch gedreven nieuws. Zo blijkt dat de meeste gebruikers zich in het midden houden wat betreft algoritmische nieuwsselectie; en zijn het voornamelijk hoger opgeleide respondenten die blijk geven van een meer uitgesproken afkeer van algoritmisch gedreven nieuws. De voornaamste redenen hiervoor richten zich vooral op een bezorgdheid dat algoritmisch gedreven nieuws ervoor zorgt dat de respondenten belangrijke informatie (49%) en tegengestelde standpunten mislopen (46%).
Ondanks de alomtegenwoordigheid van algoritmisch gedreven platformen staan gebruikers niet geheel machteloos tegenover deze bezorgdheden: ongeveer de helft van de Vlaamse nieuwsgebruikers (48%) geeft aan dat ze actief ingrijpen op het algoritme (en dit temmen) door accounts te (ont)volgen, te muten, te blokkeren of andere instellingen te wijzigen. Dit zien we in het bijzonder naar voren komen bij de meer digitaal-ervaren jongere generaties (en ook bij de hoger opgeleide en meer welvarende respondenten).
Wanneer we kijken naar de redenen van gebruikers om op hun algoritmes in te grijpen, blijken gebruikers dit voornamelijk te doen om meer betrouwbare content te ontvangen (37%), om meer verschillende standpunten en meningen te zien (32%), om hun nieuwsaanbod interessanter te maken (26%) of om minder negatieve of deprimerende content te zien (25%).
Wel valt op dat oudere nieuwsgebruikers (55-plussers) net wat minder vaak curatietechnieken toepassen om hun algoritmisch gedreven nieuwsfeed te beheersen. Dit kan deels verklaard worden doordat 55-plussers minder vaak gebruik maken van algoritmisch gedreven platformen om toegang te krijgen tot nieuws dan jongere leeftijdsgroepen. Wanneer ze wel actief ingrijpen op hun algoritme, zien we dat de oudere generatie dit op een zeer kritische manier doet om de kwaliteit en diversiteit van hun aanbod te verbeteren, waar jongeren dit ook wel eens doen om hun nieuwsaanbod net wat leuker en interessanter te maken.