Key trend
8
De openbare omroep wordt breed gedragen
VRT bekleedt een sterke en belangrijke positie binnen het Vlaamse nieuwslandschap, die nog wordt versterkt door de grote steun voor de openbare omroep en haar belang voor de samenleving en de gebruikers persoonlijk.
Uit de voorbije edities van het Digital News Report komt de Vlaamse openbare omroep (VRT) naar voren als een sterk nieuwsmerk met een groot bereik dat veel vertrouwen geniet. Wanneer we kijken naar offline nieuwsgebruik, raadpleegt 60% van de Vlaamse nieuwsgebruikers de merken van de VRT minstens wekelijks. Deels te verklaren door de sterke televisie- en radiomerken van VRT. Wat online nieuws betreft, bereiken de online merken van de openbare omroep 37% van de Vlaamse nieuwsgebruikers. Vooral bij de jongste leeftijdsgroep (18 tot 24 jaar) heeft het @nws.nws.nws-kanaal van de openbare omroep de afgelopen 3 jaar enorme vooruitgang geboekt met een groei van 8% in 2021 naar 29% in 2023. Daarmee is @nws.nws.nws het op twee na grootste nieuwsmerk onder de jongste leeftijdsgroep in het DNR.
Naast het feit dat de Vlaamse publieke omroep een vooraanstaande positie inneemt in het Vlaamse nieuwslandschap inzake bereik, geniet het ook een hoge mate van vertrouwen: 76% van de respondenten vindt de VRT betrouwbaar. Een vertrouwensscore die de openbare omroep meteen ook de hoogste plaats oplevert onder de Vlaamse nieuwsmerken die in het DNR bevraagd werden. Bovendien blinkt de openbare omroep vooral uit wanneer het gaat over een zeer hoog vertrouwensniveau: 57% van de Vlamingen geven de openbare omroep een vertrouwensscore van 8 of hoger op een maximum-score van 10.
Dit maakt van de VRT een belangrijk baken van vertrouwen, dat een vuurtorenfunctie kan vervullen in maatschappelijke debatten: door in te zetten op het informeren van burgers over belangrijke maatschappelijke kwesties, een kritisch en objectief standpunt in te nemen in verhitte debatten, en een belangrijke rol te spelen in de strijd tegen fake nieuws en desinformatie.
Het hoeft dan ook niet te verbazen dat het hoge bereik en vertrouwen van de VRT zich ook vertaalt in een hoog gevoel van belang van de openbare omroep voor de samenleving (65%), en voor nieuwsgebruikers persoonlijk (59%). In het bijzonder onder de gebruikers die het meest worden bereikt door de openbare omroep, zoals 55-plussers en Vlamingen met een hoger opleidingsniveau en inkomen.